המדינה: "אין הצדקה להתיר שביתה"
19/6/2018
אודיה שווץ
המדינה הודיעה לבית הדין הארצי לעבודה שהמצג של ההסתדרות על מבוי סתום במו"מ על הרפורמה בנמלי הים אינו משקף את ההתדיינות שהתנהלה. לכן דיון דחוף כפי שמבקשת ההסתדרות בבקשה להסרת צו המניעה נגד זכות השביתה אינו צעד נכון, מתחייב או מוצדק. לפני יומיים ביקשה ההסתדרות מבית הדין הארצי לעבודה להתיר לעובדי הנמלים לשבות בשל המבוי הסתום אליו נקלע המו"מ.
המדינה הזכירה שרק לאחרונה נרשמה התקדמות משמעותית ביותר בשיח המתנהל, במסגרתו נענתה המדינה לבקשה של העובדים וחברת נמל חיפה לגבי שילוב משקיע אסטרטגי וסוכם לשבת ולגבש עקרונות באופן שיכול להוסיף עוד למעמדן של חברות הנמל ולקידומן.
"נראה כי מסיבות שאין להן כל הצדקה עניינית בחרו העובדים להגיש את הבקשה העלומה אשר לפיה בלשונם, בעטיים של 'גורמים שונים בכל אחד מהנמלים' המו"מ נמצא במבוי סתום". המדינה ביקשה מבית הדין להורות לצדדים להמשיך ולקיים במהלך השבוע הבא לפחות שלוש פגישות "במטרה לקדם את השיח באופן ענייני וכן".
"טענת ההסתדרות למבוי סתום במו"מ אינה מובנת"נמל חיפה באמצעות עורכי הדין אוהד גלעדי ומאור וייס ציינו בדיווח שלהם לבית הדין שחברת הנמל אינה מתנגדת לקביעת דיון בתיק עם זאת, "החברה כופרת בטענות העובדתיות העומדות בבסיס בקשתה הלאקונית של ההסתדרות. טענת ההסתדרות לפיה המו"מ בכל הנוגע לחברת נמל חיפה נקלע למבוי סתום אינה מובנת ואינה מתיישבת עם המציאות".
בנמל הסבירו שבנוגע לצוות התייעלות פנימית הגיעו הצדדים להבנות במרבית הסוגיות. בצוות איתנות פיננסית ותשתיות: "הצוות התגבר על מחלוקת מרכזית וחלה התקדמות אולם המו"מ טרם מוצה". בצוות פנסיה/ פרישה מוקדמת: "קיימים עדיין פערים, עם זאת הצדדים ממשיכים לנהל מו"מ כדי להגיע להסכמות". בכל הנוגע לצוות מחלקת ים "הנהלת הנמל אינה שותפה בשלב זה".
עמדת נמל חיפה היא שיש להותיר על כנו את צו המניעה כנגד השביתה ולתת לצדדים שהות נוספת להשלמת המו"מ בין הצדדים.
עמדת חברת נמל אשדוד היא שאין כל הצדקה לקבוע דיון דחוף בקשר להסרת צו המניעה וכי לכל היותר ניתן לקבוע דיון תזכורת בתיק וכי יש להורות לנציגות העובדים לפעול לקידום המו"מ בתום לב ובאופן ענייני המקדם הגעה להסכמות.
תגובותיו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי הגיב להאשמות נגד ההסתדרות: "כנראה שאנו לא יושבים באותו המו"מ. כל הצעה שלנו נתקלת בחומה בצורה של התנגדויות".
יו"ר ועד טרנספורט בנמל חיפה אייל זלץ: "מדובר במו"מ שנמשך חמש שנים כפי שהמדינה בעצמה ציינה ועדיין אין סגירה סופית. אם זה לא מבוי סתום, אז אני לא מבין את המושג 'מבוי סתום'. אנחנו תקועים באותו מקום ורק שביתה תוציא ואתנו מזה. הגיע הזמן לאחר שמיצינו את המו"מ להתקדם הלאה לכיוונים אחרים".
לנוכח המחלוקת האם המו"מ הגיע למבוי סתום אם לאו, החליט השופט אילן איטח לקיים ב-24 ביוני דיון בבקשת ההסתדרות להתיר לעובדים לשבות.