חויבו לפצות לקוח על העדר היזק כללי

מה קורה למוביל ימי ולמשלח שלא מיידעים את בעלי המטען על מנגנון של היזק כללי? היקלעות של כלי שיט המוביל מטען למצב מסוכן, עלולה להביא למצב בו נדרשים בעלי המטענים שבאונייה לשפות את מי שניזוק מהקרבה של רכוש למען ביטחונם המשותף של האונייה, הצוות והמטען. בנסיבות אלה, יהיו מחויבים בעלי כל המטענים שבאונייה לפצות את בעלי המטענים שניזוקו בגין ההפסדים שנגרמו להם בשל ההקרבה ההכרחית.

זאת בין אם מדובר בהשלכת חלק מהמטענים לים כדי להימנע מאובן האונייה, בהרטבת המטען כדי להשתלט על דליקה, בנזק שנגרם למכונות שבאונייה בניסיון להיחלץ משרטון או כיוצא באלו. הדבר נקרא General Average, או "היזק כללי" או "אבריה כללית", וניתן לקרוא עליו בהרחבה בקישור למטה.

חברה ביקשה לייבא נעליים מתאילנד, בשווי 60,000 אירו, בהובלה ימית. לשם כך, היא נעזרה במשלח דני שתיאם את הובלה ואף הוציא שטר מטען פנימי משלו. במהלך ההובלה פרצה שריפה באונייה, אשר כובתה על ידי הצוות. כאשר נפרקו הנעליים בדנמרק, התברר שהם ניזוקו כליל בשל נזקי מים.

היבואנית קיבלה תגמולי ביטוח ממבטחה, אשר לאחר מכן הגיש תביעת שיבוב נגד המשלח הדני ונגד המוביל הימי. או אז התברר שהנזק לנעליים נגרם עקב המים שכיבו את השריפה. המוביל והמשלח טענו, אפוא, שהנעליים הוקרבו לצורך שמירה על ביטחונם המשותף של האונייה ושאר המטענים, ומכאן שהיבואנית הדנית (והמבטחת הנכנסת בנעליה) היו זכאים לשיפוי מאת שאר בעלי המטענים שמטעניהם הובלו באונייה אך לא מהם.

בית המשפט קבע שבנסיבות העניין המוביל הימי נושא באחריות לנזקי היבואנית הדנית, וזאת מפני שלא עדכן את היבואנית בזמן אמת על אודות הנסיבות (שריפה וכיבויה) שבהן נגרם נזק למטענה, ובכך שלל ממנה את האפשרות ליהנות ממנגנון ה-General Average, ולקבל שיפוי על הנזק מיתר המשתתפים במסע. כמו כן, נקבע שגם המשלח הדני, שפעל כקבלן משנה של המוביל הימי, שגם הוא לא דיוח על הנסיבות, נושא באחריות לנזקי היבואנית.

מסקנה: אל תשכחו לעדכן את הלקוח על אירועים חשובים במהלך ההפלגה או ההובלה.

* הכותבת היא עורכת דין עצמאית, העוסקת בדיני מכס וסחר בינלאומי.

* אין במידע במאמר זה כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי פרטני.



קישור למאמר על היזק כללי

רוצים להיות מנויים? לחצו כאן

רוצים לקרוא את המשך הכתבה? לחצו כאן

רוצים לקבל את כותרות החדשות כל יום למייל שלכם חינם? הירשמו כאן

:עוד כתבות