חושב מחוץ למכולה

האם יהיו שינויים מבניים באופן שבו פועלות חברות הספנות לנוכח המשבר שיצר נגיף הקורונה? בראיון עם אלי גליקמן, מנכ"ל חברת צים, בחנו מה צופן העתיד הקרוב ואיך מנהלים חברה מרחוק. לצים היה רבעון שני מוצלח, לגליקמן יש יותר תוכניות מאשר צים יכולה לעכל בבת אחת.

מגפת הקורונה לא פגעה בספנות; יתרה מכך, היא הביאה את ענף הספנות הקווית לרווחיות נגד כל הסיכויים. באזורי סחר מסוימים ירד הביקוש ברבעון השני מוכה הקורונה עד כדי 25%, אך חרף הירידה בביקוש נרשמה פריחה עסקית שנובעת מהגבלת היצע הקיבולת והעלאה של דמי ההובלה.

סרן סקו, מנכ"ל מארסק, נשאל במפגש אנליסטים לרגל פרסום הדוחות הכספיים של החברה שאלה מעניינת: האם תמשיך מארסק גם בימים שלאחר הקורונה במדיניות של ביטולי ההפלגות, לאור תרומת האסטרטגיה הזו לשיפור התוצאות העסקיות?

סקו: "אנחנו מפעילים כעת את רשת הקווים שלנו בדומה לקווים של חברות הבלדרות שמפעילות את הטיסות כשיש ביקוש, וכשאין ביקוש, אין טיסה – בדיוק כפי שנהגנו במשבר הזה. אני יכול לומר בשם מארסק שזו הדרך שבה נמשיך מעתה. מאחר שזה הצליח לנו כל כך, איזו סיבה בעולם יש לנו לשנות זאת?"

אלי גליקמן, מנכ"ל צים, מתייחס לרעיון ואומר, "זה לא פשוט, כי יש לזכור שהענף פועל בבריתות ובשיתופי פעולה וצריך לקבל החלטות משותפות. זה שובר את תנועת המכולות; אי אפשר שאונייה תמתין כמה ימים ומיד אחריה תבוא אונייה אחרת לטעון מכולות. יתרה מכך, יש לנו חלונות עבודה בנמלים שנקבעים שנה מראש. אלה לא נמלים פרטיים שלנו. זה אולי ישים במצבי לחץ כפי שהיה בחודשי מרץ ואפריל בעת שסין הייתה בסגר, לא היה יצוא ובנמלים הייתה תפוסה חלקית. לי זה נראה בלתי אפשרי בשגרה, אבל הדבר הנכון לעשות הוא להמתין ולראות מה ילד יום". התבנית של גליקמן שעומד מול המגמה הכללית המקובלת ופועל בניגוד לה עוד תחזור.

הכתבה המלאה בגרסה למנויים.

הריאיון במלואו בגיליון החגיגי המודפס של "המטען"
למגזין של ראש השנה

רוצים להיות מנויים? לחצו כאן

רוצים לקרוא את המשך הכתבה? לחצו כאן

רוצים לקבל את כותרות החדשות כל יום למייל שלכם חינם? הירשמו כאן

:עוד כתבות