האם נמצאה המכלית המזהמת?

צוות החקירה של המשרד להגנת הסביבה סבור שמכלית בשם Emerald היא זו שגרמה לזיהום הים והחופים בישראל. אבל שימו לב שאין כאן אקדח מעשן, אלא ראיות נסיבתיות בלבד.

לפי צוות החקירה זו תמונת המצב: המכלית אמרלד היא בת 19 שנה, ומשום כך אינה יכולה להתקבל באחד מנמלי אירופה או ארה"ב. היא נשאה 112 אלף טונות נפט גולמי. דליפת הנפט הגולמי אירע בין ה-1 לבין ה-2 בפברואר, בטווח של עשרות קילומטרים מחופי ישראל, בתוך המים הכלכליים של ישראל.

בדיקות המעבדה של הדגימות שלקח המשרד להגנת הסביבה מיד עם קרות האירוע ובימים שלאחר מכן העלו שמדובר בנפט גולמי, ומשום כך צומצמה רשימת החשודות מ-35 לארבע מכליות: שתי מכליות נשללו בשל מיקומן בימים שקדמו לאירוע; מכלית נוספת נבדקה בספרד על-ידי צוות מקומי וכן ביוון על-ידי צוות החקירה הישראלי ונשללה לחלוטין כמקור לזיהום, והמכלית הרביעית, הנמצאת כעת באיראן, היא זו שאותרה כגורם לאירוע.

מניתוחי תמונות לוויין והרצת מודלים של חוקרי המשרד להגנת הסביבה, צוות המכון לחקר ימים ואגמים וצוות חברת Windward עולה שהאונייה הבריחה נפט גולמי מאיראן לסוריה. מדובר באונייה המפליגה תחת דגל פנמי ומספר הזיהוי שלה הוא IMO: 9231224. אורכה 250 מטרים ורוחבה 44 מטרים. מכלית גדולה למדי.

המכלית יצאה מאיראן כשהיא "חשוכה", כלומר ללא מערכת AIS (מערכת מיקום אוטומטי). לפני תעלת סואץ היא הדליקה את המכשירים, עברה את התעלה באזור מצרים, ולפני כניסה למים הכלכליים של ישראל כיבתה שוב את המערכת.

בין ה-1 לבין 2 בפברואר היא זיהמה את המים הכלכליים של ישראל תוך כדי תנועה ועם מכשירים כבויים, וכשהגיעה לאזור סוריה הדליקה מחדש את המכשירים. בין ה-3 ל-14 בפברואר פרקה באזור סוריה את כל הנפט הגולמי שהיה עליה לכלי שיט אחרים.

בפרק הזמן הזה, בדיעבד, התגלו בלוויינים עוד שני כתמים באזור שבו שהתה האונייה בין קפריסין לבין סוריה. האונייה שבה לאיראן שוב באותה דרך של החשכת המכשירים במים הכלכליים של ישראל, עד שהגיעה לנמל באיראן, שם היא עוגנת כיום.

בצוות החקירה השתתפו מנהל היחידה הימית של המשרד להגנת הסביבה רני עמיר, ראש צוות החקירה המיוחד רמי פלג; ניר לוינסקי החוקר הראשי, עו"ד יוני שמיר מהמשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה ומהיחידה ימית מעיין חיים ויואב רטנר; הם הסתייעו במכון לחקר ימים ואגמים, בחברת Windward בשילוב עם נתונים מסוכנויות זרות כמו NOAA האמריקאית ו-EMSA האירופית.

רני עמיר: "המטען נפרק בין הראשון לבין ה-14 לחודש. היא לא נקשרה לשום מקשר ימי ולא נקשרה לנמל אלא פרקה את הדלק שלה לאוניות יותר קטנות. כל האירוע הזה של פריקה של נפט בים נעשה בדרך בלתי חוקית.

"לא הייתה שום אפשרות אחרת לקשר בין הנפט שהגיע בצורת זפת לארץ לבין אזור אחר. הניתוח והשימוש המושכל שקיבלנו ביוון, הכל עזר לנו להגיע למסקנה הזו שהאמרלד גרמה לזיהום. אין לנו ספק בכך.

"האמרלד לא הסתובבה באגן הים התיכון שמונה שנים. ימים ספורים לפני שהפליגה אלינו עם המטען החשוד היא החליפה דגל כדי להסוות את צעדיה. אין ספק שהחברה בבעלות לובית ומבחינתנו המסקנות חזקות מאוד ולכן אנו סבורים שהיא האונייה שגרמה לזיהום".

גילה גמליאל, השרה להגנת הסביבה: "המשרד להגנת הסביבה ביחד עם רשות הספנות והנמלים, ידאג כי מדינת ישראל תתבע פיצויים מהקרן הבין-לאומית וכן יפנה למבטחים של המכלית אמרלד".
-

רוצים להיות מנויים? לחצו כאן

רוצים לקרוא את המשך הכתבה? לחצו כאן

רוצים לקבל את כותרות החדשות כל יום למייל שלכם חינם? הירשמו כאן

:עוד כתבות