תפוח לתפוח

נחום גנצרסקי, לשעבר נשיא לשכת הספנות הישראלית ולשעבר סמנכ"ל בחברת צים, כותב שבתחילת שנות ה-70 של המאה הקודמת, כאשר דמי ההובלה היו בהתאם לסוג המטען, הובלה של מכולה עם רמקולים בנפח של 30 מ"ק במכולה 20 רגל מיפן לחוף המערבי עלתה 2,500 דולר אמריקאים. מכולת 40 רגל עם מעילי עור תלויים על קולבים 67 מ"ק עלתה 5,500 דולר.

גנצרסקי טוען שעל מנת להשוות יש צורך למדוד את דמי ההובלה של היום לפי מחירי 1973 או את מחירי ההובלה של אז על פי מחירי 2021. אז "המטען" בדק ומצא שדולר אחד של שנת 1973 שווה כמעט 6 דולר של היום. כלומר, דמי ההובלה כיום, שהם 10,000 דולר למכולה 20 רגל, עדיין יותר נמוכים מאלה של 1973 שהיו בערך עכשווי של 15,000 דולר למכולה 20 רגל. "נדמה לי שנמצא שהמחירים די דומים", אומר גנצרסקי והוא כמעט צודק.

עוד טוען גנצרסקי שההתייעלות של חברות הספנות, הנמלים ועוד היא זו שאיפשרה את הורדת המחירים בשנים הרעות ושכל הרווח מהתייעלות הזו עבר אז ללקוחות. "אבל הלקוחות הם לא הורידו את מחירי המוצרים ללקוחות שלהם בהתאם". האומנם? יש כאן כמה טיעונים שצריך להשיב עליהם.

הכתבה המלאה בגרסה למנויים.
-

רוצים להיות מנויים? לחצו כאן

רוצים לקרוא את המשך הכתבה? לחצו כאן

רוצים לקבל את כותרות החדשות כל יום למייל שלכם חינם? הירשמו כאן

:עוד כתבות