בית דין לתעבורה
28/7/2024
משה שם-טוב
מליאת הכנסת אישרה ביום חמישי בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הפרות תעבורה מנהליות, לפיה עבירות קנס מסוג 'ברירת משפט' בדוחות תעבורה, יתבררו מעתה כעניין מנהלי, בבית דין מנהלי דיגיטלי וייעודי להפרות תעבורה, שיוקם במשרד המשפטים.
הרפורמה, אשר תיכנס לתוקף בעוד כשנה, אמורה לשפר את השירות לתושב ולתרום למאבק בתאונות הדרכים, גם במיקוד הקשב של בתי המשפט לענייני תעבורה בתיקי תעבורה חמורים והסרת תיקי התעבורה קלים והעברתם לבית הדין לתעבורה.
במסגרת הרפורמה, "הפרות תעבורה" יתבררו בהליך מנהלי לפני בית דין ייעודי שיוקם במשרד המשפטים, כאשר ככלל ניהול הליכי הערר במודל החדש יהיה דיגיטלי.
זאת החל מגישה מקוונת למידע על דוחות פתוחים, המשך בהצגת האפשרויות העומדות לפני מקבל הדו"ח, ועד לבירור הערר באופן מקוון - וכל זאת ללא צורך להתייצב לדיון, בשירות עצמי, תוך צמצום ההוצאה הכספית הכרוכה בניהול הליך משפטי, וללא הפסד ימי עבודה לצורך נוכחות בדיונים.
תיקי "ברירת המשפט", המציפים כיום את בתי המשפט לענייני תעבורה, יעברו למסלול מנהלי יעיל. כך יפנה זמנם של שופטי התעבורה לדון בתיקים החמורים ותאפשר למצות איתם את הדין במהירות וביעילות ביחס למצב כיום. זאת ועוד, הרפורמה תקצר מאד את לוחות הזמנים לניהול ההליכים המשפטיים בתעבורה.
במהלך הדיונים בהצעת החוק בוועדת הכלכלה של הכנסת, הוסכם עם משרד התחבורה על קידום שינויים בשיטת הניקוד אשר יקלו על הנהגים הנורמטיביים בעקבות המעבר להסדר החוקי החדש.
דוגמאות לעבירות תעבורה שיועברו למסלול המנהלי בבית הדין לתעבורה:
שימוש בטלפון בעת נסיעה שלא באמצעות דיבורית.
נהיגה במהירות 26-40 קמ"ש מעל למהירות המותרת בכביש לא עירוני עם שטח הפרדה, או נהיגה במהירות 21-30 קמ"ש מעל למהירות המותרת בדרך עירונית.
נהג ללא חגורת בטיחות.
חציית קו הפרדה רצוף או נהיגה משמאלו.