היזק משותף

בעלי האונייה Ever Green, ששוחררה משרטון בתעלת סואץ, הכריזה על אבריה כללית – "היזק משותף" בעברית. בהנחה שהתנאים להכרזה כזו אכן מתקיימים, עלולים בעלי מטענים שהיו על האונייה להיות מחויבים בשיפוי בעל האונייה בגין עלויות החילוץ, לעיתים בסכומים העולים על ערך מטעניהם. האם האונייה אכן הייתה בסכנה? שכן זהו תנאי מחייב להכרזה על היזק משותף.

הכללים של "היזק משותף" מוכרים כבר 3,000 שנה. הם עוסקים במצב שבו מטען מוקרב באמצעות השלכתו לים לנוכח מצוקה שהאונייה נקלעה אליה, כאשר על הכף מונחים חיי אנשי הצוות, האונייה, הדלק, הציוד ושאר המטען. במסגרת זו, נדרשים בעלי המטענים שבאונייה לשפות את מי שניזוק מהקרבת רכושו או את מי שהוציא הוצאה בלתי רגילה, מתוך רצון ובסבירות, בעת סכנה כללית, למען ביטחונם המשותף של האונייה והמטען.

השאלה אם הנסיבות של היזק משותף בעניין Ever Green מתקיימות היא שאלה פתוחה, והתשובה עליה אינה ברורה. במקרה של האונייה Ever Green עדיין לא ברור מה היו הוצאות ההנצלה, אבל רק בשביל לסבר את האוזן: עלויות ההנצלה של אוניית מארסק הונאם בשריפה ב-2018, נאמדו ב-42.5% מערך המטען ועוד 11.5% פיקדון כתנאי לשחרור המטען, כך שבעל מטען עם מטען בשווי 100,000 דולר נאלץ לשלם 54,000 דולר כדי לשחרר את מטענו.

* הכותבת היא עורכת דין עצמאית, העוסקת בדיני מכס וסחר בינלאומי.

* אין במידע במאמר זה כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי פרטני.

הכתבה המלאה בגרסה למנויים.
-

רוצים להיות מנויים? לחצו כאן

רוצים לקרוא את המשך הכתבה? לחצו כאן

רוצים לקבל את כותרות החדשות כל יום למייל שלכם חינם? הירשמו כאן

:עוד כתבות