חנ"י נערכת
4/2/2025
אודיה שווץ
חברת נמלי ישראל תקים באשדוד מקשרי דלק וגפ"מ (מתקן תת ימי לקשירת אונייה בים הרחק מהיבשה להזרמת דלק). החלפת ושדרוג המקשרים יתנו מענה לרציפות התפקודית של משק האנרגיה, יקטינו סיכוני זיהום ים ויאפשרו יבוא גז בישול למשק.
מדובר במכרז לתכנון מפורט ולהקמה (Design Build) להחלפת הצנרת התת ימית הישנה למקשר הצפוני והדרומי, לצנרת חדשה.
חנ"י תניח צנרת ליבוא גפ"מ (גז בישול) וליצוא גפ"מ אולפיני בתחום המרחב הנמלי באשדוד. נציין שאין לזה כל קשר לנמל אשדוד.
מקשרים ימיים הינם מתקן תת ימי לקשירת האונייה בים הרחק מהיבשה לצורך הזרמת הדלקים והגפ"מ באמצעות צינור ליבשה.
משימת הקמת מקשר גפ"מ באשדוד לצורך יבוא גפ"מ ויצוא גפ"מ אולפיני הוטלה על חברת נמלי ישראל בהחלטת הממשלה ממרץ 2022, שהורתה על סגירת בז"ן עד לשנת 2029. ב-1 בינואר 2026 תחל התארגנות בשטח להקמה והקמה בפועל תחל במאי 2026.
מנכ"ל חברת נמלי ישראל, טיקו גדות: "חנ"י, המשמשת זרוע הביצוע של מדינת ישראל בתחום התשתיות הימיות, לקחה על עצמה פרויקט בלו"ז קצר ומאתגר להקמת מקשרי דלק וגפ"מ ימיים לפי תקנים סביבתיים מתקדמים שייתנו מענה לרציפות התפקודית של המשק. זאת למרות תנאי אי הוודאות והאתגרים שיטופלו במקביל.
"הקמת המקשרים החדשים תספק מענה לשתי משימות לאומיות: הפסקת פעילות מקשר הדלק הגולמי בשנת 2027 אם לא יוחלף הצינור, ולסגירת בתי הזיקוק במפרץ חיפה עד לשנת 2029.
"נדרש ממשרדי הממשלה בהם מינהל התכנון והמשרד להגנת הסביבה, לעמוד במשימות ובמתן האישורים כדי שחברת נמלי ישראל תוכל לעמוד בלו"ז המאתגר להשלמת הפרויקט במועד".