תבדקו את מכוני הבדיקה

ועדת הכלכלה של הכנסת דנה בהתמודדות עם זיהום האוויר מתחבורה. ח"כ זאב אלקין ששימש כיו"ר, אמר שלזיהום האוויר מתחבורה תרומה נכבדה לזיהום האוויר בישראל. אמנם הוא פחות נצפה מזיהומים אחרים, אבל זה לא אומר שאנחנו פחות משלמים על זה. הוא הוסיף כי "כדי לפתור את הבעיה דרוש שיתוף פעולה של משרדי הממשלה והרשויות המקומיות".

השרה להגנת הסביבה עידית סילמן, אמרה שהמשרד מקדם תוכנית לאומית לצמצום הזיהום ומפגעי הרעש מתחבורה. "לא רק שאנחנו רוצים עיר נקייה, אנחנו נותנים תמריצים להבטיח מעבר לרכבים מאופסי פליטות. המשרד נותן קריאת כיוון לשוק ומעודד בתשומות לא גדולות כי אין לנו משאבים".

מנהל אגף תחבורה במשרד להגנת הסביבה רן רייז, ציין שהתחבורה תורמת 48% מפליטות תחמוצות חנקן ו-24% מפליטות פחמן דו-חמצני. הוא הוסיף שמבחינת עלויות הזיהום משאיות ואוטובוסים אחראים לכמעט חצי מהעלויות החיצוניות של הזיהום, 2.085 מיליארד שקל, לעומת 2.933 מיליארד שקל עלות הזיהום ממכוניות פרטיות.

יו"ר מועצת המובילים והמסיעים גבי בן הרוש, אמר שמה שמזהם בירושלים ותל אביב אלו הם אוטובוסים ישנים ומשאיות אשפה ישנות. הוא הוסיף שתקנות לא יעזרו וגם אכיפה לא תעזור כי כששולחים את המשאיות שהגיעו לגביהן תלונות לבדיקה במכון רישוי הן יוצאות תקינות.

"אין תחנות גז במדינה ואין כלום ואין משאיות כבדות חשמליות בשום מקום בעולם. אז או שתבדקו את מכוני בדיקת העשן או שתסתכלו על גיל הרכב".

ח"כ אלקין סיכם את הדיון ואמר שהמשרד להגנת הסביבה צריך לתת עדיפות לטיפול בזיהום אוויר מתחבורה, המהווה 50% מהזיהום בחלק מהמזהמים. "שווה לתת על זה דגש ולא רק בצעדים לקידום אזורי אוויר נקי בערים", אמר.

"כדאי לחזור לצעדים רגולטורים להורדת רכבים ישנים מתקן יורו 3 מהכביש, ולסייע בכלים נוספים לצמצום הזיהום. אפשר לשנות מציאות ולהביא אותנו למצב שרכבי יורו 3 לא יהיו בכבישי ישראל תוך מספר שנים".

באשר למשרד התחבורה אמר אלקין: "זו תמונה עגומה שלוקח למשרד שנה וחצי לעשות מחדש מה שכבר עשה בקדנציות קודמות. ולכן אני מפציר במשרד התחבורה לסיים את כל התהליכים האמורים תוך שבועיים".
-

רוצים להיות מנויים? לחצו כאן

רוצים לקרוא את המשך הכתבה? לחצו כאן

רוצים לקבל את כותרות החדשות כל יום למייל שלכם חינם? הירשמו כאן

:עוד כתבות