50 מיליארד לתחבורה

תקציב משרד התחבורה לשנתיים הקרובות (2024-2023) יעמוד על יותר מ-20 מיליארד שקל. בנוסף יוקצו 30 מיליארד שקל לתוכנית החומש הגדולה ביותר בישראל, לחמש השנים הקרובות.

לפי שרת התחבורה מירי רגב זה התקציב הגדול ביותר עד היום לתחבורה בישראל. ההשקעות הן בדגש על תחבורה ציבורית ומערכות להסעת ההמונים, שיפור תשתיות הכבישים ובטיחות בדרכים.

בנוסף חיבור המדינה מקריית שמונה עד אילת באמצעות פרויקט "המסילה המזרחית". כולל רכבות מהירות שטרם נראו בישראל ("רכבות קליע"). התוכנית מקודמת בשלבים וחלקה הראשון של המסילה, מחדרה ועד לוד, ייפתח כבר בעוד שנתיים.

התוספת התקציבית לתחבורה הציבורית היא בהיקף של 1.7 מיליארד שקל, שתופנו לרפורמת התעריפים, המרחיבה את מערך ההנחות לתושבי הפריפריה ולצעירים. יתוקצב הטיפול במחסור בנהגים, באמצעות שיפור תנאי השכר, התמריצים והתגמול, והקמת חדרי מנוחה וריענון לנהגים במסופי הקצה.

הטיפול בסוגיית המחסור בנהגים אמור לאפשר לפתח את רשת התחבורה הציבורית, להוסיף קווים, להגדיל תדירות ולשפר את השירות לנוסע. כמו כן, תוקם יחידה לאבטחת התחבורה הציבורית, לשמירה על ביטחון הנהגים והפקחים מפני אלימות של נוסעים.

התוכנית כוללת היערכות לתפיסת תחבורה מרחבית, שבליבה מרכזי תחבורה מרחביים ("HUBS") המקושרים למערכות תחבורה אזוריות וארציות.

התקציב כולל גם השקעה נרחבת בטכנולוגיות לשיפור השירות ובחינה של טכנולוגיות תחבורה מתקדמות כמו השאטל הימי; "רכבת על גלגלים" (ART) מערכת הסעת המונים מתקדמת שאינה מצריכה הקמה יקרה של תשתיות; ופרויקט "נתיבים מתחלפים" להקצאת נתיבים בהתאם לעומסי התנועה המשתנים בשעות היום.

26.1 מיליארד שקל הוקצו לתוכנית האסטרטגית לדרכים, מהם 15.4 מיליארד להקמת מחלפים וסלילת כבישים, שדרוג כבישים קיימים, הוספת נתיבי תחבורה ציבורית (נת"צים) ונתיבים לרכב רב-תפוסה (נר"תים).

8 מיליארד שקלים הוקצו לאחזקת כבישים דרך חברת נתיבי ישראל, והם כוללים הכנת תוכנית אסטרטגית לאחזקת כבישים בראייה מערכתית כוללת ותוך מענה לגידול הצפוי בהיקף הכבישים הארצי.

4.5 מיליארד שקלים הוקצו לטובת פרויקטים תומכי דיור, המיועדים למתן פתרון תחבורתי הולם לשכונות חדשות שיאפשרו להקים פרויקטים של בנייה צפופה המאכלסים אלפי תושבים. בנוסף, מיליארד שקלים הוקצו לתוכנית האסטרטגית לכבישים עירוניים ביישובי מיעוטים, אשר סבלו מהזנחה רבת שנים.

715 מיליון שקלים הוקצו לקידום זמינות, תכנון והפקעות לצורך הארכת כביש 6 צפון ממחלף סומך ועד בית העמק, כולל מחלפים. ההשקעה בפרויקט היא 3 מיליארד שקלים, והיתרה תמומן על ידי הזכיין במתכונת דומה למקטעים קודמים בכביש.

450 מיליון שקל הוקצו לסל פתרונות לטיפול נקודתי באזורי גודש על סמך מיפוי מפורט של המשרד, להפחתת עומסים ומניעת היווצרות פקקי תנועה בשעות השיא.
-

רוצים להיות מנויים? לחצו כאן

רוצים לקרוא את המשך הכתבה? לחצו כאן

רוצים לקבל את כותרות החדשות כל יום למייל שלכם חינם? הירשמו כאן

:עוד כתבות