"בזאר טורקי בבתי המשפט"

ועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח"כ דוד ביטן, המשיכה אתמול להכין לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק הממשלתית בנושא הפרות תעבורה מנהליות.

ההצעה נועדה להפוך חלק מעבירות התעבורה, שמוגדרות היום כעבירות קנס ו"ברירת משפט" הנחשבות פליליות, ל"הפרות תעבורה" שיטופלו במישור המנהלי, וכן להסמיך את שר המשפטים להקים בית דין מנהלי לתעבורה.

נציגת הלשכה המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד חוה ראובני, ציינה כי חלק גדול מהעבירות שהחוק יחול עליהן הן עבירות שאין עליהן ניקוד, והעבירות שיש עליהן ניקוד הן מהרף הנמוך של עד 6 נקודות, והיישום יהיה הדרגתי.

עו"ד ראובני הסבירה עוד כי כיום הנקודות נצברות למשך שנתיים, ורק בסופן נמחקות. כעת ההצעה היא שנקודות על עבירות קלות, שבצידן עד 6 נקודות, ימחקו לאחר שנה בלבד, בתנאי שלא נעשו עבירות נוספות.

בנוסף לכך, מי שיקבל קנסות על מספר עבירות יחד, כמו נסיעה בשול ונסיעה ללא חגורה, יקבל נקודות רק על העבירה החמורה מבניהן, ולא עבור כל עבירה בנפרד כפי שקיים כיום.

יו"ר מועצת המובילים גבי בן הרוש אמר ל"המטען": "אני מתנגד להצעה. זו הצעת חוק משנת 2018 שרוצים להקל על בתי המשפט לתעבורה. יש מיליון 200 אלף דוחות בשנה, כל אדם שני מקבל דוח, למה יש עומס בבית משפט?

"אמרתי בוועדה שנהיה פה בזאר טורקי. באים עורכי דין לבית המשפט ואומרים 'שלם לי 1,000 שקל ונמחק לך נקודות'. עושים מסחרה. אין הכשרות לשוטרים, רושמים דוחות בסיטונאות. אני לא מבקש להקל על הנהגים.

"משמעות ההצעה היא שאסור לאדם לבוא להישפט. מ-2010 לא הוסיפו שופטים לתעבורה, מספר כלי הרכב עלה, שופט צריך להתמקצע וכך גם שוטרים במקום לתת דוחות סרק ואז המצב יראה אחרת".

השופט אביטל חן התייחס להצעה להקל על נהגים מקצועיים על רכב כבד ואוטובוס, ואמר שהצעתו היא במקרה זה שלא להקל בעבירות חומרה עם אף אחד, ובמיוחד לא עם נהגים מקצועיים.

בן הרוש: "אני לא מבקש הנחות ועבריין צריך לרדת מהכביש, שיטת הניקוד היא הבלוף הכי גדול מאחר שהיא לא מיושמת. 90% מהעבירות נגמרות בקנס. השיטה לא הרתיעה נהגים כמו שחשבנו".

הוא הזהיר שאם החוק יעבור ולא ניתן יהיה לערער על החלטת השוטרים, תוך שנה שנתיים 50% מהנהגים ירדו מהכביש.

היו"ר ביטן הציע לקצר את תקופת המחיקה של הנקודות לנהגים מקצועיים לתשעה חודשים, וביקש עדכון לגבי דרישתו לתוספת שופטים. הוא אמר כי החלופה היא לקבוע בחוק לוח זמנים לקבלת החלטה בתיק, וכך יצטרכו להוסיף שופטים.

נציג משטרת התנועה, רפ"ק אמיר ליפשיץ, אמר שהמשטרה אוכפת בצורה ממוקדת מאוד נגד עבירות מסכנות חיים ובריונות כביש.

בתום הדיון ביקש היו"ר ביטן ממשרד התחבורה להגיש לוועדה את תיקון תקנות שיטת הניקוד במקביל להתקדמות בהכנת ההצעה לקריאה שנייה ושלישית.
-

רוצים להיות מנויים? לחצו כאן

רוצים לקרוא את המשך הכתבה? לחצו כאן

רוצים לקבל את כותרות החדשות כל יום למייל שלכם חינם? הירשמו כאן

:עוד כתבות